13 tips voor het schrijven van webteksten

Waar moet je op letten als je teksten voor websites schrijft?

Het schrijven van webteksten is een kunst apart. Internetters zijn de snelst afgeleide mensen die er bestaan, en geen wonder, want de concurrentie van andere (veel leukere en zinnigere?) websites is massief groot.
Die concurrentie bestaat zeker niet alleen uit websites die hetzelfde product of dienst als jij aanbieden. Het is namelijk eerst en vooral een concurrentie op het gebied van aandacht.
Vergis je niet, een gemiddelde Nederlander krijgt bewust of onbewust maar liefst zo’n 1.500 commerciële uitingen per dag voor zijn kiezen. Reclame, websites, Tv commercials, uithangborden, folders, een logo op een pakje rijst tijdens het koken…

De kunst van goede webteksten schrijven is de kunst van het vangen, en vooral ook vasthouden, van de aandacht van je bezoekers.

Of jij nu een commerciële of een non-commerciële boodschap hebt, je zult moeten vechten met al die andere boodschappen die een consument op zich afgevuurd krijgt.
Want wat je uiteindelijk wilt, is dit:

Je doelen

  • Dat je doelgroep je website vindt
  • Dat je doelgroep je boodschap ziet
    (en ja, dat gaat een stap verder als een website vinden. Er zijn genoeg websites die voor de helft van de bezoekers onleesbaar zijn)
  • Dat je doelgroep bewuste aandacht heeft, en de boodschap tot zich door laat dringen
  • En voor die laatste stap moet je dus de aandacht van je bezoeker niet alleen wekken, maar ook vasthouden tot je boodschap volledig is overgekomen
  • Waarschijnlijk wil je ook nog dat een zo groot mogelijk percentage van je bezoekers nóg een stap neemt, en iets doet met je boodschap, bijvoorbeeld zich inschrijven voor een nieuwsbrief of zelfs iets bestellen.

De laatste drie stappen zijn voor het grootste deel afhankelijk van het meest ondergeschoven kindje van internet: webteksten.

13 tips voor het schrijven van webteksten

  1. Bedenk steeds dat de meeste internetters in iets minder dan 1 seconde beslissen of ze een nieuwe pagina of website gaan bekijken of niet. Je hebt dus niet twee alinea’s de tijd om iemands interesse te wekken.
  2. De meeste internetters lezen diagonaal, op een manier die lijkt op hoe mensen de krant lezen: niet van a tot z. Je moet dus veel met kopjes, inleidingen, samenvattingen en conclusies werken, zodat een diagonale lezer steeds begrijpt waar het over gaat, al slaat hij stukken tekst over.
  3. Gebruik veel witruimte en lijstjes. Een gewone tekstalinea van 10 regels is aan de lange kant.
  4. Gebruik korte, makkelijke zinnen in begrijpelijke taal (en vermijdt dus jargon)
  5. Probeer steeds te bedenken voor wie je schrijft.
    Wie is je doelgroep, zijn het vooral mannen of vrouwen of allebei, hoe oud zijn ze, hebben ze veel of weinig geld, wat voor een opleiding, wat voor een smaak, wat voor een interesse?
    De twee belangrijkste vragen daarbij zijn:

    1. als je zelf bij die doelgroep zou horen, wat zou je dan willen weten?
    2. En wat voor een taalgebruik spreekt je doelgroep aan?
      Vraag het aan je doelgroep als je het niet weet.
  6. Hou de tekst per pagina kort en éénduidig qua onderwerp. Probeer in een tekst niet meer dan 1 tot 3 nieuwe ideeën te brengen.
  7. Begin elke pagina met één tot drie kolomregels (regels in de uiteindelijk weergegeven kolom op de website, niet twee regels in je veel bredere Word document!) waarin je een samenvatting geeft van die pagina. Dit noem je ook wel “aankeilers”. Aankeilers kun je later hergebruiken in nieuwsoverzichten, met daaronder het bekende “lees meer” linkje.
  8. Een open deur, maar toch: let op je spelling! Spellingscontrole alleen is niet genoeg, want deze zin wordt door de meeste spellchecks gewoon goed gekeurd: Met dan ik vloekt, desalniettemin gaap. Begrijp jij wat er staat? Spel- en stijlfouten zorgen er voor dat je onmiddellijk je reputatie beschadigt, je komt niet professioneel over.
  9. Laat een beetje merken dat het goed zit met de standaardvereisten van je vak, zonder te gaan pochen. (bijvoorbeeld betrouwbaarheid, ervaring, vakkennis, effectief en efficiënt, of wat er maar op jou van toepassing is)
  10. Leg de nadruk op wat je onderscheid van de concurrentie, weer zonder te pochen.
  11. Wees authentiek en integer. In deze tijd van sociale media en massieve reclamebombardementen pikken mensen steeds makkelijker de onzin er uit. Je moet hun aandacht verdienen.
  12. Ook gelinkt aan de opkomst van sociale media en de daarbij behorende nieuwe omgangsvormen: laat merken dat je graag een persoonlijke connectie met je bezoekers aan gaat. Nodig ze uit om te reageren, mail zo mogelijk dezelfde dag terug als ze dat doen.
  13. Een gevaarlijke tip: verwerk de keywords waarop je in google wilt worden gevonden in je teksten. Gevaarlijk, omdat de inhoudelijke boodschap en leesbaarheid veel belangrijker is! Je moet de uitvoering van deze tip dus niet overdrijven.

Heb je meer tips? Reageer!

Facebook Twitter Email
This entry was posted in Handleidingen, Social Media / communicatie and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to 13 tips voor het schrijven van webteksten

  1. Chris says:

    Het moeilijkste is om alle doelen die je vooraf hebt gesteld evenveel aandacht te geven. Schrijf je om gevonden te worden, lees dan de tekst daarna nog even door als websitebezoeker. Niet denken aan keywords, maar gewoon lekker lezen.
    Schrijf je puur voor de bezoeker, scan dan de tekst nog even als een zoekmachine.

    Kortom: een webtekst schrijf je niet in een paar minuten. Het is een proces van aanpassen, schaven, lezen en weer aanpassen.

    ps. Supergoed die 13 punten in de opsomming. Duidelijk!

    • admin says:

      Hoi Chris, dank je voor de aanvulling en het compliment!

      Je schrijft:

      Schrijf je om gevonden te worden, lees dan de tekst daarna nog even door als websitebezoeker.

      Ik zou mensen alleen willen afraden om te schrijven voor zoekmachines. Dat gaat namelijk regelrecht in tegen tip 11. Wees authentiek en integer, schrijf omdat je je bezoekers iets wilt vertellen waarvan je denkt dat ze er iets aan hebben!
      Het gaat om mensen, niet om machines. Als je voor zoekmachines schrijft, zullen je bezoekers dat merken, zelfs al heb je achteraf de tekst nog wat “menselijker” proberen te maken. Die bezoekers voelen zich dan terecht niet serieus genomen.

      Het tweede deel van je tip vind ik waardevoller:

      Schrijf je puur voor de bezoeker, scan dan de tekst nog even als een zoekmachine.

      Eigenlijk een betere verwoording van mijn tip 13. Mijn conclusie: Schrijf voor bezoekers, niet voor zoekmachines, maar het kan geen kwaad om naderhand de tekst nog even te scannen als een zoekmachine!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *