Geluidsscherm: Treinen in tunnelvisie

Nederland is Duckstad. Het is maar dat u het weet. Aangeharkt en braaf.
Nederland is ook een ontzettend mooi land. Het Nederlandse landschap is prachtig. Maar daar ziet u binnenkort helemaal niets meer van. Dankzij het geluidsscherm.

Geluidsschermen schieten doel voorbij

Ik heb altijd met veel plezier met de trein gereisd. Tot een paar jaar geleden was dat één van de beste manieren om van het Nederlandse landschap te genieten. Maar die tijd is helaas voorbij.

Als je nu met de trein reist (of over de snelweg rijdt) bestaat je uitzicht namelijk uit geluidsschermen. De ene plastic geluidswal na de andere stenen muur. Op steeds meer trajecten is het prachtige uitzicht vervangen door een betonnen bak. De natuur wordt daarachter weggesloten.

Wordt de natuur beschermd tegen ons lawaai? Soms. Maar evengoed kun je zeggen dat het beton een casco vormt: aan de ene kant spoeden wij ons door betonnen verkeersleidingen van onze betonnen kantooromgeving naar ons betonnen nieuwbouwhuis. Aan de andere kant is alles wat natuurlijk en chaotisch is veilig en buiten zicht weggeborgen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat het soms een heel goed idee is om verkeerslawaai via een geluidsscherm te temperen. Als je toevallig alleen maar woonruimte kunt krijgen in een flat vlak naast de snelweg, ben je er maar wat blij mee. Aan de andere kant kun je je afvragen of het een goed idee is om vlak langs de snelweg een huis of school te bouwen; geluidswallen helpen niet tegen fijnstof.

Waar ik echter een broertje dood aan heb, is de geweldige vlijt waarmee planologen ons in die betonnen geluidsbakken opsluiten. Want de meeste geluidsschermen zijn volstrekt onnodig.
Geluidsschermen voor het spoor staan daarbij op 1.

Ik heb zelf jaren direct naast het spoor gewoond. En ook nu hoor ik de trein langskomen. Hoewel ik geen makkelijke slaper ben en snel van geluid wakker schrik, heb ik van de trein nooit last. Het is een vriendelijk, regelmatig geluid; heel anders dan dat van een langsdenderende vrachtwagen of voorbijscheurende motor of brommer. Als je naast het spoor gaat wonen, heb je maar een paar weken nodig om aan het geluid te wennen, en hebben veruit de meeste mensen er geen enkele last meer van.
Daarentegen hebben mensen wel last van het enorme geluidsscherm wat ineens voor hun huis wordt gebouwd, wat het uitzicht op het spoor en de weilanden daarachter vervangt door een blinde muur en eeuwige schaduw.

geluidsscherm tussen trein en snelweg - waarom?

geluidsscherm tussen trein en snelweg – waarom?

Maar het kan altijd gekker.
Sinds een paar jaar is Prorail op grote schaal geluidsschermen aan het bouwen tussen de rails en de snelweg in. Bijvoorbeeld bij de Betuwelijn, tussen de randweg en het spoor vlakbij station Den Bosch, en op vele andere plaatsen.
Waarom in godsnaam? Bent u bang dat de auto’s de trein kunnen horen? Denkt u dat een treinreiziger in staat is om de snelweg te horen? Waarom veroordeelt u ons reizigers tot een betonnen bestaan, zonder dat daar ook maar één zinnige reden voor te bedenken is?

Mijn vader gaf bij zijn afstuderen (na 8 jaar studie) een boekje aan de universiteit cadeau. Het heette: “De wereld gaat aan vlijt ten onder”.

Facebook Twitter Email
This entry was posted in Gemekker and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *