Gisteravond was de zesde editie van Social Media Club Eindhoven. Enthousiast publiek, maar eigenlijk was het grotendeels oude wijn in nieuwe zakken.
Kan de oude economie wel iets met Social Media?
30 juni 2010, SMC040 oftewel Social Media Club Eindhoven. Een mooie locatie, gratis toegang, leuk initiatief.
Helaas bleef bij mij achteraf een nasmaak hangen. Hadden we nu eigenlijk echt iets over sociale media geleerd? De belangrijkste boodschap leek te missen op deze avond.
De sprekers bestonden uit Bart Becks van Sonic Angel, Hella Hueck van RTL-Z over online uitzendingen van Op en Top Nl en Matthijs van den Broek, communitymanager Marketingfacts.nl. Dat alles was te doen op de High Tech Campus in Eindhoven.
Klinkt goed he?
Vergeet het maar.
Ten eerste waren het vooral drie reclamepraatjes. Geen inspirerende ideeën of praktische tips, maar reclame op een podium.
Bart Becks ging hierin het verste, hij liet ongegeneerd drie en een halve clip zien van de beste singer-songwriter uit zijn stal, zonder dat duidelijk werd wat dat nu eigenlijk met zijn verhaal te maken had. Het publiek slikte het echter als zoete koek, getuige de twitterfeed die naast het podium vertoond werd. (“wow, dit ga ik ook kopen!”)
Ten tweede werd het woord sociale media wel veel genoemd, maar werd er eigenlijk weinig over verteld.
Hoe veranderen de sociale media onze bedrijfsorganisatie? Wat hebben twitteraars er eigenlijk aan dat Marketingfacts nu ook een account heeft? Valt er meer te zeggen over Op en Top Nl dan dat je als interviewer een minder belangrijke rol hebt wanneer viewers vragen kunnen stellen, en dat het een leuk experiment was al keken er maar 60 tot 400 mensen naar?
Bart Becks was nog het meest interessant, ondanks de clipjes zonder inhoud. In zijn bedrijf zijn fans van bands mede financier van die bands, en is er zelfs een beetje co-creatie te ontwaren: enkele fans konden voor 2000 euro pp een liedje opnemen met hun idool. Okay, dat idee voor medefinanciering door fans heeft Bart gejat van vele voorgangers. 38 Records heeft bijvoorbeeld niet alleen bands, maar zelfs zijn eigen bestaan als label door fans kunnen financieren.
Maar dat mag de pret niet drukken, origineel of niet, het blijft interessant om het verschil tussen band en fan te verkleinen, om van een consument een mede-producer te maken.
Maar eigenlijk is dat juist waar de schoen wringt bij alle drie de sprekers. Op geen enkel moment kreeg ik het idee dat ze graag iets samen met hun gebruikers doen. Op geen enkel moment werden die gebruikers en de communicatie daarmee een doel in zichzelf. Het ging niet éénmaal over de wensen en noden van hun gebruikers. Het ging hooguit af en toe zijdelings over hoe die gebruikers en de sociale media wel handig waren voor de sprekers om hun eigen doelen te bereiken.
En in the long term is dat niet hoe het werkt.
Misschien is het wel logisch. Alle drie zitten ze in een min of meer oud economisch model. RTL-Z kan dan wel een online experimenteel programma maken, het blijft een centrale redactie die hetzelfde werkt als altijd, maar dan met wat meer kijkersvragen.
Sonic Angel blijft gewoon een platenmaatschappij met managers en (naast investerende fans) vooral ook grote investeerders, die een winnaar van de X-factor als grootste ster promoot en wiens grootste succes meedoen aan het eurovisie songfestival is.
Marketingfacts is een blog, en dus eigenlijk per definitie een sociaal medium. Maar hun community manager zet zelf de sociale media lijnrecht tegenover bloggen, en roept dat sociale media een voorbijgaande hype zijn die hij ook nog vervelend lijkt te vinden.
Marketingfacts plaatst tegenwoordig af en toe nieuwsartikelen die over sponsors gaan en samen met hen geschreven zijn, maar ze weigeren dat advertorials te noemen. Matthijs liet een kritische reactie van een lezer zien die dat niet integer vond. Op een nieuwsblog hoop je immers objectief nieuws aan te treffen in plaats van sluikreclame.
Iemand uit de zaal vroeg hoe hij op die kritiek had gereageerd. “Nouja, als ik er op had gereageerd had ik gezegd: zie boven. Maar dat heb ik niet gedaan. We hadden onze mening al bovenaan staan. Dat wij ook moeten eten. En het was niet zo erg hoor, zoiets waait zo weer over. Er zijn er genoeg die het niet eens in de gaten hebben, of die snappen dat wij ook moeten eten.”
Dat grenst aan minachting voor je gebruikers in mijn optiek.
Maar Matthijs had wel ergens gelijk in. Namelijk dat sociale media momenteel erg worden gehyped, en dat dat weer over zal waaien. Tenminste… voor organisaties die sociale media en contact met hun gebruikers niet als doel zien, maar als middel tot het versterken van oude organisatievormen. Dat is oude economie in nieuwe zakken. Dan blijken sociale media al snel een last te zijn in plaats van een lust.
Beste sprekers, het is leuk dat jullie met sociale media durven te experimenteren. Ik wens je succes daarbij, en ook al is dit niet zo’n aardige post voor jullie, het is gaaf dat je dingen uitprobeert.
Maar ik bleef steeds maar het gevoel houden dat jullie je eigenlijk nauwelijks voor je gebruikers interesseren. En ik denk daarom dat je de echte boodschap van sociale media hebt gemist:
Gebruik je gebruikers niet, maar werk met ze samen.
Heb je een organisatie die op grote schaal massaproducten of -diensten verkoopt? Met een hiërarchische organisatievorm?
Of je nu een lopende band hebt, een school op de schaal van een leerfabriek of een nieuwsprogramma dat zich op de “niche-markt” (citaat Hueck) van mannen boven de dertig richt; je hebt maar één keuze:
Wil je je organisatie volledig omgooien? Andere missie, doelstellingen, organisatievorm, producten en diensten?
Nee?
Dan is sociale media niks voor jou.
Pingback: Tweets die vermelden Social Media Club Eindhoven editie 6 | Darelings -- Topsy.com
Ik ben het wel met je eens dat de presentaties een hoog gehalte personal branding hadden – de een wat meer dan de ander – maar is dat ook niet een beetje inherent aan het bespreken van een businesscases uit eigen ervaring?
De presentatoren hebben toch wel even de moeite genomen om op een hete zomeravond naar 040 te komen en hun verhaal te doen, dus waarom niet?
Met betrekking tot de inhoudelijke waarde vind ik deze een hoge mate van inspiratie hebben. We hoeven toch niet alles in hapklare brokken voorgeschoteld te krijgen?
Hoewel ik verder niets van doen heb met de muziekindustrie, internet TV of marketing blogs hebben de presentaties mij veel stof tot nadenken gegeven. Kunnen we wat leren van de manier waarop Sonicangel talent ontwikkelt en hoe zouden we dit toe kunnen passen binnen organisaties? Is het voorbeeld van Op & Top NL niet een mooie illustratie van een lerende organisatie, die door het geven van vrijheid & vertrouwen wijze lessen heeft geleerd en waarschijnlijk naast Hella Hueck ook anderen heeft gemotiveerd?
Terugkijkende naar 6 edities SMC040 heeft iedere avond inhoudelijk dit soort waardevolle informatie opgeleverd. En ik zal niet ontkennen dat de gezellige borrel aan het slot ook bijdraagt aan een geslaagde avond .
-[edit]inleiding (dikgedrukt) toegevoegd[/edit]
-@Diana Russo:
Natuurlijk is het leuk dat op zo’n goede locatie mensen de moeite nemen om een praatje te komen houden, en ik ben blij voor je dat je er inspiratie van kreeg. Ik kreeg er ook inspiratie door, namelijk tot het schrijven van bovenstaand stuk. Ik had er dus wel degelijk iets aan. Gelukkig, want al is het organiseren van zo’n event of het voorbereiden van een praatje veel meer werk, ook ik had de moeite genomen om op een warme zomeravond naar SMC040 te komen.
Mijn kritiek heeft niets met hapklare brokken te maken, maar met een basishouding:
-heb je werkelijk respect voor je gebruikers of zijn ze vooral handig?
-zijn social media iets wat je erbij doet, en ligt de nadruk op media, of bén je social media en ligt de nadruk op social?
…en de borrel was inderdaad leuk! Maar dat heeft niet zoveel daarmee te maken.
Mijn kritiek is überhaupt niet bedoeld om initiatieven de grond in te boren, maar om eens kritisch te kijken naar de hype rond social media. Als we met zijn allen de hype kunnen wegstrepen, komen we misschien bij de waardevolle kern terecht.