Bad marketing voorbeelden

Een collectie rants over vermakelijke gruwelijkheden op marketinggebied.

Marketingmonsters

Soms moet gelikte marketing iets anders verhullen. Meestal duidt een gebrek aan authenticiteit op een gebrek aan integriteit.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik zelf nooit fouten maak. En dit is ook niet bedoeld om mensen of merken aan de schandpaal te nagelen. Maar je kunt nu eenmaal niet alleen van goede voorbeelden, maar ook van fouten leren. En waarom zou je die allemaal zelf gaan herhalen als iemand anders die fouten al voor je heeft gemaakt?

Door naar het eerste marketingmonster!

Sint Lambert

school voor creatieven in opleiding

Uit een vacature van de school Sint Lambert:

SintLambert gevoel

Iedereen die bij SintLambert studeert of werkt is een ā€˜Sintā€™: iemand die het beste van zichzelf geeft om het beste uit zichzelf en de ander te halen. ā€˜Sintenā€™ zijn betrokken en gaan respectvol om met elkaar en de leefomgeving. De menselijke maat onderscheidt. Passie & discipline siert hen. Passie voor het vakgebied en discipline als houding. De kerncompetenties die ze delen zijn: eigenzinnig, professioneel en ondernemend.

Mag ik even kotsen? De menselijke maat onderscheidt? Wat dan? Zijn sommige Sinten langer ofzo? En heb jij misschien een klap van de mijter gehad?

In de Corporate Identity douwen ze nog lekker even door:

Studenten, oud-studenten en medewerkers vertegenwoordigen het beste wat SintLambert te bieden heeft.

(het beste? het enige zullen ze bedoelen, of verzorgen ze daarnaast nog een nogal beroerde hondentraining?)

Zij zijn het levende bewijs.

(het is dus toch overleefbaar…)

Daarom benoemt SintLambert hen tot ambassadeur.

(daar ben je ook mooi klaar mee, werken in je vrije tijd, en dag en nacht de representatieve glimlach vastgelijmd houden dus)

Als ambassadeur krijgen ze de titel ‘Sint‘. Zo wordt de band met SintLambert bevestigd of aangehaald. Medewerker Hans wordt SintHans, studente Jet wordt SintJet. Je bent ook een Sint als je nu bij SintLambert studeert.

(…)

[sorry voor het ontbreken van commentaar, uw commentator is zojuist per stoomboot naar Spanje gevlucht]

This entry was posted in Gemekker and tagged , . Bookmark the permalink.

1 Response to Bad marketing voorbeelden

  1. admin says:

    De achtergrond

    Sint Lambert te B. is naar het schijnt echt een bijzonder leuke school om op te zitten. Eigenlijk heet Sint Lambert Sint XXX, maar omdat ik de school niet totaal te kakken wil zetten, heb ik haar naam voor bovenstaand verhaal veranderd in Sint Lambert.
    Voor de docenten is Sint Lambert iets minder leuk: ze worden alleen als zelfstandige ingehuurd. Het is wonderbaarlijk dat de belastingdienst dat pikt, want zelfstandig zijn de docenten niet, ze moeten gewoon op tijd op hun werk zijn en naar de baas luisteren.
    De school betaalt haar “freelance” docenten 42 euro all inclusive per gegeven lesuur. De CAO bepaalt dat een school niet alleen voor lesuren moet betalen, maar 52% extra voor de voorbereiding van die lesuren en nakijkwerk, plus uren voor de vele vergaderingen, vakantie, ziektegeld, pensioen, enzovoorts. Maar door haar docenten freelancers te noemen, omzeilt Sint Lambert de CAO.

    Als je die 42 euro omrekent naar de uren die een docent werkelijk kwijt is, dan kom je ongeveer op 14 euro per uur uit, en daar moet je dan nog zelf je pensioen, verzekeringen en belasting van betalen. Feitelijk hou je dus hooguit 5 euro netto per uur over. Mits je niet ziek wordt, want dan verdien je gewoon niets.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *