Bad marketing 2

Unox heeft een wedstrijd: “de Gouden Wikkel”. Om hun blikken soep zit een wikkel met een actiecode. Als je die code op hun website invult, kun je 10.000 euro winnen. Leuk toch? Maar…

Ken je The Hitchhikers Guide to the Galaxy van Douglas Adams? In dat boek vertelt Adams hoe buitenaardse Vogoniërs de aarde sloopten met alles en iedereen die erop zat. Ze waren namelijk een ruimtesnelweg aan het aanleggen. De sloopvergunning lag al een paar jaar ter inzage op Betelgeuze 5, maar ja, als die aardbewoners geen bezwaar aantekenen, dan moeten ze het zelf maar weten. Boem.

Vrijwel dagelijks ondertekenen we online voorwaarden zonder dat we die lezen. Meestal gaat dat goed. Vaak ook niet; voor je privacy is het rampzalig. Maar dat merk je niet zo, althans niet direct. Toch, als je die voorwaarden eens een keer wel leest, sla je vaak steil achterover. Kijk eens met me mee naar Unox. Misschien wikkelen ze hun wikkelactie reuze netjes af. Maar volgens hun voorwaarden hóeven ze dat niet, in elk geval niet netjes…

Uit de actievoorwaarden van Unox:

2. Met de winnaars van de actie zal zo spoedig mogelijk contact worden opgenomen voor de uitreiking van de prijs, tenzij duidelijk is dat de winnaars op andere wijze worden bekend gemaakt (bijvoorbeeld op een website).
3. Indien een prijs buiten de schuld van Unilever niet binnen 3 maanden na einde van de actie is ontvangen door een winnaar, verliest deze winnaar zijn/haar rechten op de prijs en blijft de prijs eigendom van Unilever.

In gewoon Nederlands:

Unox mag op willekeurig welke website (www.dikketieten.nl, www.reformatorischverbond.nl, …?) stiekem bekend maken dat je gewonnen hebt, zonder dat tegen jou te zeggen. Als je niet heel toevallig heel vaak op elke site ter wereld kijkt (let vooral goed op www.SssshtDitIsHelemaalGeenSiteHeusNiet.nl) , nergens van weet en je niet binnen drie maanden komt zeuren om je prijs, dan mag Unox die lekker zelf houden. In nog simpeler Nederlands: Je krijgt lekker geen prijs behalve als we zin hebben.

Er staat nog veel meer onzin in. Zo kun je 10.000 euro winnen, maar, LET OP! Die prijs is niet inwisselbaar voor geld…  (artikel 5.2)

Nou heeft Unox / Unilever natuurlijk wel een reden voor deze actie. Dat is niet alleen meer soep aan de straatstenen slijten. Wat ze ook graag willen, zijn jouw gegevens. Zodat ze je dag en nacht kunnen bellen en mailen en diepzinnige brieven kunnen sturen met belangrijke mededelingen, zoals dat ze echt heus waar zo verschrikkelijk veel soep hebben waar ze vanaf moeten. Nog slechts 3 miljard blikjes, maak me los!
Maar natuurlijk houden ze zich daarbij wel aan hun privacy verklaring.

Goed klinkt dat hé? Privacy Verklaring! Klinkt alsof je er echt iets om geeft.
Jammer dat je die privacy verklaring pas kunt lezen nadat je op akkoord hebt geklikt voor de actievoorwaarden en al mee doet. Jammer ook dat dit eigenlijk illegaal is, maarja, wie leest die shit nou eigenlijk überhaupt.

Wat staat er dan in die privacy verklaring? Aha, dat ze je NAW gegevens onbeperkt mogen delen met wie dan ook! Ha, maar alleen als Unox tegen ze zegt dat ze die gegevens moeten verwerken hoor. Wat valt er eigenlijk allemaal onder verwerken?

Even terug naar de actievoorwaarden. Of naar de privacyverklaring, want daar staat vrijwel dezelfde zin in:

1. Deze voorwaarden kunnen te allen tijde door ons aangepast worden. Wij adviseren daarom de voorwaarden regelmatig te bekijken. (artikel 10.1 actievoorwaarden)

Hmm, jammer, dat is al weer zo’n volkomen illegale voorwaarde. Dat mag gewoon niet van de Nederlandse wet. Als je voorwaarden halverwege verandert, moet je gewoon iedereen persoonlijk op de hoogte stellen, en dan hebben mensen alsnog de kans om daar niet mee akkoord te gaan. Logisch ook.

“-Zijn jullie gek geworden? Ik krijg een rekening van jullie van 50.000 euro voor mijn jaarabonnement op de Donald Duck?”
“-Ja mijnheer, maar de Donald Duck kost nou eenmaal zoveel, en u bent geabonneerd.”
“-Ja, maar, toen ik begin dit jaar me op de Duck abonneerde kostte dat maar 20 euro per jaar! Kijk, hier heb ik het contract!”
“-Oh ja, dat klopt, maar we hebben tussendoor de voorwaarden veranderd. Wist u dat niet? Maar we hebben het toch echt op “een website” vermeld hoor. Ergens. Waarop was dat ook weer Jan? Op www.dikketieten.nl?”

Ik heb nog wel een idee voor nieuwe voorwaarden voor Unox. Misschien kunnen jullie over een maandje ofzo, als de actie is afgelopen maar er nog niets is uitgekeerd, de voorwaarden hierin veranderen:

“Artikel 11.1:
De prijswinnaar krijgt niets, maar is verplicht om binnen twee maanden belastingvrij 10.000 euro op onze rekening te storten. Deze prijs is door ons inwisselbaar tegen geld. En bedankt.
Dát noemen wij de Gouden Wikkel.”

This entry was posted in Gemekker and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *