#NS fail

Volgens NS reisinfo doet de nachttrein van Amsterdam naar Eindhoven er een halve nacht over. Vergeet die feestjes in Amsterdam dus maar.
…Alleen… klopt dat wel?

Bizar. Af en toe zijn er leuke concerten in Amsterdam waar ik heen zou willen, maar ns.nl en 9292.nl geven al jaren consequent aan dat het zinloos is: wil je in het weekend rond half 3 of later de trein van Amsterdam naar Eindhoven nemen, dan ben je zo lang onderweg dat je beter een slaapzak mee kunt nemen.
Tja, en die drie bands van vanavond beginnen pas om 11 uur…

 

Een nachtje NS

adam eindh klein

Klik voor een printscreen van meer tijden

Kijk even met me mee.
De trein van 3:45 uur zou er bijvoorbeeld maar liefst 3 uur en 43 minuten over doen!

Dan is mijn brommer nog sneller.

Om deze reden denken ik en waarschijnlijk heel veel mensen al jaren balend: ‘Shit, dat heeft geen zin. Dan blijf ik maar thuis.’

 

Bullshit

Alleen: klopt dat wel? Want eigenlijk is er toch het nachtnet? Dus hoe zit dat dan?

Nachttrein Amsterdam Utrecht

Klik voor een printscreen van meer tijden

Vandaag vulde ik maar eens Amsterdam-Utrecht in.

Hey, die rijdt elk uur, ook bijvoorbeeld om 3:17!

utr eindh klein

Klik voor een printscreen van meer tijden

 

Hoe zit het dan met het nachtnet Utrecht – Eindhoven?
Ja hoor! Daarmee kom je gewoon nog in Eindhoven!

Sterker nog, die trein vertrekt vanuit Utrecht vanaf spoor 15. En laat de trein vanaf Amsterdam nou 4 minuten eerder op spoor 15 zijn aangekomen…
Het is dus vrijwel zeker gewoon dezelfde trein.

Het reisadvies van 9292 en de NS zelf is dus gewoon bullshit.

 

Raad gevraagd

Alleen: welk treinadvies is bullshit? Dat je er bijna vier uur over doet, of dat het gewoon in anderhalf uur kan?
Ik belde 9292. Na 20 minuten á 70 cent per minuut kreeg ik iemand aan de lijn. Ik legde bovenstaande uit, en ze was flabbergasted. “Dat is echt een fout zeg! Daar klopt niks van! Wilt u alstublieft de NS bellen? Wij krijgen onze cijfers van hen, maar dit wordt duidelijk verkeerd aangeleverd!”
Ik had natuurlijk kunnen zeggen: “Waarom zorgen jullie niet zelf dat jullie goede cijfers aangeleverd krijgen? Je kunt zelf toch ook even bellen? Jullie zijn toch een informatienummer, ik betaal jullie toch 70 cent per minuut in plaats van jij mij?”
Maar ja, ik lette even niet op en zei dus braaf ja.

Ik belde 030-7515155, het telefoonnummer van de NS wat 9292 me had gegeven.
Dat is een vrij unieke ervaring. De NS wil duidelijk liever niet dat je belt. Je krijgt een bandje wat je met een heeeel erg trage stem vertelt dat je beter 9292 kunt bellen. Daarna hoor je 8 seconden niks meer.
Als je per ongeluk niet ophangt, gaan ze na die pauze toch nog maar even door. Op hetzelfde ontiegelijk trage tempo vertelt de computer je over het keuzemenu. Ik heb hem getimed: 1 minuut en 40 seconden duurt het voor je eindelijk weet hoe je iemand aan de lijn kunt krijgen.
Dit is ontworpen om bellers te ontmoedigen, dat is duidelijk.
Er is helaas een wachtende voor me.

27 minuten later ben ik aan de beurt.
Ik krijg een vrouw aan de lijn, die goed naar me luistert, met me meekijkt, en zeer verbaasd is. “Dit kan echt niet!” zegt ze. “U heeft gelijk. Hier moeten we echt meteen actie op ondernemen. Ik ga er nu werk van maken! Mag ik u even in de wacht zetten? Dan vraag ik even advies aan een collega over hoe we dit het beste aan kunnen pakken.”
“Natuurlijk!” zeg ik, erg blij met de hulp.
Helaas drukt ze het verkeerde knopje in. De verbinding wordt verbroken.

klantenserviceVerdomme. Ik ben nu, inclusief het opzoeken van de tijden op apps en desktop, al dik anderhalf uur bezig…
Toch nog maar een poging.

Weer drie kwartier later neemt er een mijnheer op.
Deze mijnheer is een tikkie minder helder dan de dame van net. Ik leg het geval rustig en duidelijk uit. Maar aan het eind van het verhaal vraagt hij: “Dus u wilt van Rotterdam naar eh…”
Ik moet de stad een paar keer vertellen. Dan de dag nog eens opnieuw. Dan het hele verhaal nog een keer of drie. Maar dan begrijpt hij het hoor.

“Ja…dat is wel raar. Nou, daar zal wel een reden voor zijn dan.”
Hij wil ophangen.

“Aha!”roep ik snel: “Maar nu wil het toeval dat u van de servicebalie bent. En u zelfs een informatienummer runt! Dus, en nu waag ik even iets, ik zou na twee en een half uur bellen op zich eigenlijk bést wel graag even weten hoe het zit. Of ga ik nu te ver?”
“Nou, er gaat dus een trein naar Utrecht, en dan één naar Eindhoven.”
“Ja, dat heb ik u inderdaad zojuist verteld. Het reisadvies klopt dus niet. Al jaren niet. Misschien niet zo vreemd dat er zo weinig mensen met het nachtnet gaan, hè?”
“Ja eh…”
“Dus nou zou ik heel graag drie dingen willen weten:

  1. Wat is nu waar? Doet de trein er nu anderhalf uur over, of bijna vier uur?”
    (NS-medewerker: “Oh eh, weet ik niet. Dat kan ik niet zien mijnheer”)
  2. “In Utrecht moet je binnen 4 minuten overstappen naar een trein op hetzelfde perron. Is het dus eigenlijk niet gewoon dezelfde trein, die na 4 minuten verder naar Eindhoven gaat, zodat je gewoon kunt blijven zitten?
    Ik wil dat weten omdat het nachtnet heel vaak te laat rijdt, en als je wél echt moet overstappen binnen 4 minuten, zit het er dus dik in dat je de laatste aansluiting mist. Ik wil daar niet stranden. Zelfde trein of niet?”
    (NS-medewerker: “Geen idee zeg. Dat kan ik niet zien mijnheer”)
  3. dood spoor“Verder wil ik graag dat u hier werk van maakt. Kunt u deze fout naar uw baas escaleren, zodat de website wordt aangepast? En kunt u me dan op de hoogte brengen als het is opgelost?”
    (NS-medewerker: “Ik zou niet weten hoe mijnheer”)

 

Nachtnet lozen

Intussen is algemeen bekend dat de NS van het nachtnet in Brabant af wil. Ze vragen schandalig hoge bedragen voor het verlengen van het contract na dit jaar.
Tot nu toe betalen de Brabantse steden en provincie samen 429.000 euro per jaar, voor 4 extra treinen.
Volgend jaar gaat het nog maar om twee extra treinen (want vanwege een kabinetsbesluit hoeven de steden niet meer aan de eerste twee treinen van de nacht mee te betalen.)
Je zou verwachten dat de NS daar dan de helft voor rekent, 214.500 euro per jaar. Maar nee, ze vraagt er 705.000 euro per jaar voor. Een prijsverhoging van 329 %.

Dat kan Brabant niet betalen, en dus stopt het nachtnet volgend jaar na 2 uur. Een belangrijk argument in de discussie daarover, was dat er sowieso weinig reizigers waren na 2 uur ‘s nachts.

Goh, zou dat heel toevallig iets te maken kunnen hebben met het feit dat de NS al jaren foutieve informatie geeft aan reizigers en andere reisinformatiewebsites? Waardoor iedereen onterecht denkt dat reizen na 2:17 volstrekt zinloos is?

Hoe minder reizigers, hoe makkelijker de NS van het nachtnet af kwam.
Ik hou niet van complottheorieën. Maar in het licht van de huidige Fyra enquête ga je je wel afvragen of die desinformatie naar de reizigers toe niet gewoon expres is…
Want een foutje is natuurlijk zo gemaakt. Maar ik zat vorig jaar rond deze tijd met precies dezelfde vraag, en een tijd daarvoor eigenlijk ook al. Is dat echt toeval? En ontdekt helemaal niemand dat in al die tijd?
Ingrid 3
Het zou kunnen.

Het lozen van het nachtnet is ze wel gelukt. Vanwege de absurde prijs en vooral omdat er weinig reizigers zijn (vind je het gek) wordt het nachtnet in Brabant volgend jaar afgeschaft.
Dat worden lange ritten met mijn brommer. 🙁

 

Naschrift

Omdat niemand me duidelijkheid kon verschaffen, en ik niet het risico wilde lopen om vannacht te stranden in Utrecht, besloot ik het voorlopige afscheidsconcert van de vetste band van Nederland (tot ze een nieuwe drummer hebben) dan maar te missen. Klote. En frustrerend, dat je na bijna drie uur proberen gewoon geen antwoord krijgt of een trein nou wel of niet rijdt.

Tegen tien uur zat ik in Eindhoven met een vriend te kletsen, en vertelde ik dit verhaal.
“Oh”, zegt hij, “maar je hebt gelijk hoor. De NS roept maar wat. Die trein uit Amsterdam van kwart over drie stopt gewoon even in Utrecht, maar je kan gewoon blijven zitten, hij rijdt gewoon door naar Eindhoven, ik heb er al kei vaak in gezeten.”

Helaas, te laat om het concert nog te halen…

En bedankt NS!

 

 

This entry was posted in Gemekker and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *